wo. apr 17th, 2024
Leestijd: 3 minuten

Managed Service Providers zijn voor veel bedrijven een onmisbare bondgenoot in de strijd tegen cybercrime.

Met continu evoluerende dreigingslandschappen en steeds complexere bedrijfsnetwerken hebben MSP’s echter geen eenvoudige taak. Hoe kunnen zij hun ondersteunende rol effectief vervullen?

Voor MSP’s zijn robuuste partnerschappen, geavanceerde technologieën en een grondige kennis van de laatste beveiligingstrends onontbeerlijk. In deze context speelt WatchGuard Technologies een sleutelrol. De securityleverancier werkt nauw samen met MSP’s en voorziet hen van essentiële tools en inzichten die cruciaal zijn om hun klanten effectief te beschermen en hun serviceportfolio te verrijken. In een interview met Prakash Panjwani, CEO van WatchGuard, duiken we in de kansen en uitdagingen die 2024 biedt voor MSP’s.

2024: een jaar met veel kansen

Het jaar 2023 was volgens Panjwani ‘niet slecht, maar wel ongebruikelijk’. Ondanks een stabiele economie bleven de prestaties binnen de techsector achter bij de verwachtingen. Panjwani kijkt echter met een optimistische blik naar 2024, het jaar waarin hij het ‘oplevingseffect’ verwacht. Hij voorziet een periode vol kansen, met name voor het werven van nieuwe klanten door MSP’s.

Veel organisaties bleven in 2023 loyaal aan hun huidige MSP of leverancier, ondanks een onderliggende ontevredenheid. Dit biedt volgens Panjwani een unieke kans voor MSP’s die een sterke focus hebben op klanttevredenheid. “De MSP’s die zich nadrukkelijk richten op hun klanten, krijgen de kans om hun bedrijf uit te breiden en hun marktaandeel in 2024 te vergroten”, licht hij toe. WatchGuard zet zich in om deze partners te ondersteunen bij hun groeitraject.

Een toekomst gericht op innovatie

MSP’s erkennen het cruciale belang van geavanceerde technologieën om het gat te dichten tussen toenemende cyberdreigingen en beschikbare middelen. WatchGuard heeft de investeringen in R&D dan ook flink opgevoerd. Dit heeft al geleid tot de lancering van WatchGuard’s Managed Detection and Response (MDR)-service. MSP’s kunnen met deze dienst snel MDR-mogelijkheden toevoegen aan hun aanbod. MSP’s krijgen 24/7-monitoring en hoeven niet te investeren in een eigen SOC. Tegelijkertijd behouden ze de volledige controle over hun eigen klanten.

WatchGuard introduceert in 2024 een Network Detection and Response (NDR)-service, een oplossing die voortbouwt op de overname van CyGlass. Deze dienst wordt geïntegreerd in het Unified Security Platform-framework en stelt MSP’s in staat om efficiënt en geautomatiseerd te reageren op afwijkingen in het netwerkverkeer. “We vinden het belangrijk dat MSP’s dat kunnen doen tegen kosten die betaalbaar zijn voor alle klanten en niet alleen voor grote bedrijven”, aldus Panjwani. “Bovendien blijven we het Unified Security Platform doorontwikkelen. Denk hierbij aan continue verbeteringen rond eXtended Detection and Response (XDR), zero trust identity-infrastructuur en geavanceerde rapportagemogelijkheden. Dit moet het gebruik voor alle MSP’s efficiënter maken.”

De impact van kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in de cybersecuritywereld. Panjwani: “Cybercriminelen zetten in toenemende mate AI in, wat leidt tot een toename in zowel het aantal als de complexiteit van bedreigingen. Zo wordt AI gebruikt om zeer efficiënte, doeltreffende en op maat gemaakte phishingcampagnes op grote schaal te genereren.”

Tegelijkertijd gebruiken securityleveranciers ook al kunstmatige intelligentie. Zo ook WatchGuard, onder meer bij hun XDR-oplossing. “We zetten AI in voor het identificeren van bedreigingen en het automatiseren van responses”, legt Panjwani uit. “Hierdoor profiteren MSP’s van een securityoplossing die nog effectiever werkt. Ook voegen we steeds meer telemetrie toe. We correleren bijvoorbeeld niet alleen gebeurtenissen op endpoints en binnen netwerken, maar ook van andere netwerkapparaten en identiteitsoplossingen.”

Ten slotte heeft AI volgens Panjwani de potentie om dagelijkse taken efficiënter te maken. “Zo kunnen zowel onze partners als wijzelf kunstmatige intelligentie inzetten om de uitdagingen van klanten beter te doorgronden en deze inzichten gebruiken om de dienstverlening te verbeteren.”

Klaar voor de toekomst

Voor Panjwani draait 2024 voor MSP’s om ‘gereedheid’, met als doel nieuwe klanten te winnen en de dienstverlening uit te breiden. Hij benadrukt dat MSP’s hun oplossingen moeten kunnen opschalen en standaardiseren. Dit vereist een technologieplatform dat hen in staat stelt hun middelen en tijd te investeren in het aantrekken en integreren van nieuwe klanten, in plaats van zich te verliezen in interne uitdagingen.

“MSP’s moeten ook in staat zijn om een breder scala aan diensten te bieden. Maar dan zonder dat ze hiervoor extra middelen nodig hebben, aangezien die lastig te vinden zijn. Daarom hebben wij het Unified Security Platform ontworpen. Wij zorgen ervoor dat MSP’s hun securitystack kunnen standaardiseren. Met nieuwe diensten zoals MDR en NDR kunnen ze hun omzet verhogen en tegelijkertijd voldoen aan de behoefte van hun klanten aan effectievere en efficiëntere security.”

Als Panjwani naar 2024 kijkt, is zijn topprioriteit het ondersteunen van partners bij het benutten van de kansen die zij kunnen grijpen. “We willen ze helpen bij het effectief laten groeien van hun business. Daartoe scherpen we onze go-to-marketaanpak in 2024 verder aan en blijven we ons focussen op partnerbehoeften. Zo streven we ernaar om samen met onze partners de cybersecurity-uitdagingen van morgen aan te gaan en nieuwe zakelijke kansen te creëren.”

 

Door Redactie