do. apr 18th, 2024
Leestijd: 4 minuten

We kunnen er niet omheen. Gedwongen door de omstandigheden moeten we onze dagelijkse werkzaamheden anders aanpakken. Talloze artikelen, vlogs, blogs en andere media pieken op de huidige problemen. Het is echter zeker zo belangrijk om te kijken naar de enorme kansen die door de situatie geboden worden. Bijvoorbeeld het telewerken en vooral het heftig opkomende online-leren (E-learning). Dat moeten bedrijven de komende tijd goed voor ogen houden. Leren en ontwikkelen is niet alleen een prikkel bij krapte op de arbeidsmarkt, maar gewoon nodig als investering in nieuwe vaardigheden en flexibiliteit van medewerkers in de ‘post-corona’-wereld. Want er zullen zeker vele banen verdwijnen, maar ook vele nieuwe ontstaan.  Dat is de les die ons te doen staat.

Tekst: Redactie | Foto: Pixabay.com

Betekent de huidige intelligente Lock down de definitieve doorbraak van online leren? Zo ziet het er wel naar uit. Op alle onderwijsniveaus schakelen cursusaanbieders in een hogere versnelling om hun leerlingen, studenten en cursisten doelgericht te kunnen bereiken. Het hoger onderwijs besloot al snel om tot het einde van het academiejaar volledig digitaal te gaan. Zelfs online-examens lijken een optie te worden. In het middelbaar onderwijs werden online lessen aangeboden en ook de basisscholen zijn volop bezig geweest met online ‘pre-teaching’. Maar hoe krijg ik mijn bedrijf (beter) online aan de gang? Een vraag die veel ondernemers op dit moment stellen. In ieder geval staat vast dat investeren in leren en ontwikkelen áltijd verstandig is.

‘In ieder geval staat vast dat investeren in leren en ontwikkelen áltijd verstandig is.’

Arbeidstijd: ook E-learning

Het corona-virus geeft een grote boost aan de Nederlandse private-opleidingssector, zo verwacht ABN AMRO. Medewerkers worden verzocht om zoveel mogelijk van uit huis te werken. Een groeiend aantal bedrijven vraagt werktijdverkorting aan. Dit dwingt grote aantallen werknemers om hun dagelijkse arbeidsroutines tijdelijk radicaal om te gooien. Werkgevers zullen hun werknemers vragen om hun arbeidstijd op te vullen met E-learning; het leren door middel van elektronische hulpmiddelen zoals een computer, smartphone of tablet die verbonden zijn met internet.

Overweldigend aanbod

Werkgevers kopen de komende tijd fors meer van deze opleidingen. Voor essentiële beroepen en functies – zoals chauffeurs, bouwvakkers, politie of zorgpersoneel – is thuiswerken geen optie. Toch kunnen deze werknemers wel periodiek aan hun eigen keukentafel aan hun ontwikkeling werken door middel van E-learning. Aanbieders van E-learning (opleidingsinstituten), afnemers van E-learning (werkgevers) en gebruikers van E-learning (werknemers) zullen door de corona-crisis de komende weken en maanden een steile leercurve doorlopen.

ABN AMRO: “Aanbieders zullen hun aanbod hierdoor de komende jaren kwalitatief en kwantitatief verbeteren. E-learning zal zich de komende jaren bijvoorbeeld vaker automatisch aanpassen aan de snelheid en het intellectuele niveau van de cursist, zodat de kennisoverdracht gemaximaliseerd wordt. Werkgevers zullen straks, bij het evalueren van de corona-crisis, hun opleidingsbeleid reorganiseren en stroomlijnen. Meer bedrijven starten een afdeling Learning & Development (L&D) en zetten overzichten van het opleidingsaanbod op hun bedrijfsintranet. De mix van online-trainingsuren en fysiek contact zal per cursist beter uitgebalanceerd worden en over het geheel gezien meer verschuiven richting online.”

‘E-learning voor volwassenen kent een revolutionaire opmars sinds de aanvang van de coronacrisis.’

Grote behoefte aan opleiding

Virtueel leren is in enkele maanden uitgegroeid van een vrije keuze tot een absolute noodzaak. En dat niet uitsluitend voor de lerende jeugd. E-learning voor volwassenen kent een revolutionaire opmars sinds de aanvang van de coronacrisis. Als ondernemers moeten we ons aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. Zeker als het technologie betreft. Om hierin te slagen, is een bedrijf of organisatie afhankelijk van de kennis en vaardigheden van haar medewerkers. Leren op een flexibele, on-demand en continue basis is dus nodig om aan deze vereiste te voldoen. Deze behoefte is door het ‘nieuwe normaal’ zelfs urgenter geworden. Er zijn talloze bronnen online beschikbaar om tegemoet te komen aan de opleidingsbehoeften voor zowel beginners als experts met een breed scala van onderwerpen. De huidige tijdswinst door het wegvallen van reistijden, wijziging in takenpakket of werkdruk kan plaats maken voor een verhoogde focus op leren. Bijvoorbeeld door virtuele trainingen, webinars, E-books en audiobooks. Bepaalde vormen van E-learning vragen zelfs een kleinere tijdsinvestering dan in een traditionele klassikale omgeving. Medewerkers kunnen namelijk leren op hun eigen tempo, ze kunnen het E-boek of de onlinetraining opnieuw bekijken, overslaan of versnellen. Gezien de grote hoeveelheid aan beschikbare middelen zouden we wel gek zijn om hier niet optimaal gebruik van te gaan maken. 

‘Als bedrijven een continu leerproces niet of onvoldoende ondersteunen, dan vindt er geen innovatie plaats.’

Continu leren centraal 

Als bedrijven een continu leerproces niet of onvoldoende ondersteunen, dan vindt er geen innovatie plaats. De gang van zaken van voorheen blijft dan ongewijzigd en er wordt nauwelijks iets nieuws bereikt. Het organiseren van een leerbeleid en de daarmee gepaard gaande leercultuur is daarom cruciaal. Indien een bedrijf ‘leren’ wil inzetten als concurrerend voordeel op lange termijn dan is het – zeker gedurende deze ongewisse periode – belangrijk dit concreet te communiceren en aan te moedigen. Regelmatige momenten om het ontwikkelen van aangepaste vaardigheden te bespreken, vormen een must in dit streven. De ondersteuning van continu leren geeft aan dat werknemers de investering waard zijn en dat het bedrijf oprecht is over de loopbaanontwikkeling van haar werknemers. En dat is een signaal met een grote toegevoegde waarde. Met de huidige telewerksituatie als norm, kunnen en worden de grote bedrijfsbudgetten die men investeerde in fysieke workshops, events, bedrijfsuitjes en conferenties verschoven worden naar investeringen in digitale vorm. COVID-19 heeft ons aangezet om op relatief korte tijd naar innovatieve oplossingen te doen zoeken om continu leren mogelijk te blijven maken en oude structuren achterwege te laten. 

Crisisprogramma NL leert door

Het kabinet heeft de verlenging en uitbreiding van het noodpakket voor banen en economie bekend gemaakt (NOW-2 regeling). De nieuwe ronde van coronasteun sluit volgens het kabinet beter aan bij de situatie waar de economie nu in zit. Bij de aankondiging van het eerste steunpakket was er nog de hoop dat de economie in een korte dip zou raken, maar dat beeld kan inmiddels wel de prullenbak in. Werkgevers die de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) aanvragen, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen. Werkgevers leggen hier bij aanvraag van de NOW 2.0 een verklaring over af. Ter ondersteuning van initiatieven van sociale partners trekt het kabinet daarvoor 50 miljoen euro uit via het ‘Crisisprogramma NL leert door’ waarmee mensen vanaf juli kosteloos online scholing en ontwikkeladviezen kunnen volgen om zich aan te passen aan de nieuwe economische situatie.

Door Redactie

Geef een reactie