ma. okt 25th, 2021
Leestijd: 4 minuten

De impact van de razendsnelle digitalisering van onze maatschappij valt niet te ontkennen. E-Commerce is razend populair. Mobiele apps, Internet of Things, 3D printing of Big Data krijgen veel aandacht en is overal. In de bedrijfswereld is dat niet anders. Managers en kaderleden van organisaties zoeken dan ook uit welke rol zij moeten vervullen in de nieuwe digitale onderneming. Door digitale innovatie kunnen organisaties groeien. Digitale innovatie is dus niet alleen van strategisch belang, er wordt ook een aanzienlijk budget voor uitgetrokken

Tekst: Redactie: Foto: Pixabay.com

Het snel veranderende zakelijke landschap wordt grotendeels gedicteerd door ICT-innovatie en digitale verstoring (disruptie). Verandering gaat snel en het dwingt bedrijven om mee te evolueren. Om te overleven in deze nieuwe omgeving moeten bedrijven en organisaties wendbaar zijn en zich vooral richten op het snel reageren op de steeds hogere verwachtingen van hun klanten.

Disruptie?

Digitale disruptie: het fenomeen dat jonge bedrijven door digitale innovatie in een heel korte tijd een dominante positie in een markt kunnen innemen ten koste van bestaande marktpartijen. Veel ondernemingen en organisaties zijn er doodsbenauwd voor. Terecht. Voor je het weet, gaat een whizzkid met de klanten aan de haal dankzij een geniaal idee en een innovatief platform. Het gebeurt overal. Maar er is ook een keerzijde. Veel bedrijven zien iets heel belangrijks over het hoofd. De gevestigde orde heeft inderdaad de neiging om traag op trends te reageren. Maar organisaties die al langer bestaan hebben één heel groot voordeel ten opzichte van de snel schakelende nieuwkomers: data, heel veel data.

Brandstof voor innovatie

Eén van de beste verdedigingen is het bezit van enorme hoeveelheid historische en real-time data. Omdat data – of liever gezegd Big Data – hét hulpmiddel bij uitstek is om te innoveren en relevant te blijven. Met de juiste data en analyses kun je nieuwe afnemers voor bestaande producten vinden, nieuwe businessmodellen ontdekken en markten ontsluiten. Big Data is zó veel meer dan een operationeel bijproduct: het vormt de brandstof van innovatie. Dat komt omdat het in staat stelt om gedragspatronen te detecteren. Het laat zien hoe consumentgedrag verandert en helpt te ontdekken hoe men zich hieraan kan aanpassen om er voordeel uit te putten.

Afwachten is geen optie


Veel bedrijven weten dit allang, maar ze hebben nauwelijks een idee waar te beginnen. Voor hen is Big Data Analytics een ongrijpbare trend die maar moeilijk is om te zetten in praktische waarde. Dus vragen ze een adviesbureau om een business-analyse. De beloning is een dik rapport en deskundige aanbevelingen. Maar de kloof tussen dit voorstel en de realiteit is zó breed dat het management nog steeds niet weet wat te doen. Dus wachten ze. En dat is in het huidige tijdperk van snelle verandering geen optie! 

Nieuwe kansen

Digitale verstoring is de regel voor de komende jaren. Digitaal ingestelde klanten verwachten meer van hun leveranciers. De praktijk zal zijn: volgen of vertrekken! Antwoord bieden aan de disruptie is niet alleen een uitdaging. Het brengt ook nieuwe kansen met zich mee. Bedrijven met een flexibele digitale strategie zullen – met de juiste aanpak – snel kunnen schakelen. Voor minder dynamische bedrijven vereist digitale disruptie echter een herziening van de strategie en aanpak om te overleven en te slagen.

Innovatief denken

In de huidige markt is disruptie de drijvende kracht geworden achter hoe bedrijven opereren, hoe ze concurreren en uiteindelijk hoe ze hun bedrijfsresultaat kunnen verbeteren. Ontwerpdenken is een methodologie voor het analyseren en oplossen van bedrijfsproblemen. Ontwerpdenken is de eerste stap in het aanpakken van de digitale disruptie.

Digitale mogelijkheden

De mogelijkheden om te digitaliseren lijken eindeloos. Grote techleveranciers als Google, Oracle en Amazon bouwen toepassingen op het vlak van ‘Machine Learning’ en kunstmatige intelligentie (AI) al standaard in hun clouddiensten in. Ook blockchaintechnologie wordt de komende jaren steeds meer een standaardtoepassing, En verder zal het ‘Internet of Things” de komende jaren flink groeien; sensoren worden steeds kleiner, nauwkeuriger en robuuster, met alle groeiende mogelijkheden voor dataverzameling van dien.’

Meer winst

De boodschap voor elk bedrijf of organisatie luidt meer dan ooit: omarm de nieuwe technologieën. Artificiële intelligentie, analytics, mobiel, de cloud: ze bieden een veelvoud aan perspectieven: meer productiviteit, nieuwe klanten en meer efficiëntie. Uit een studie van de MIT Sloan School of Management bleek dat bedrijven die in digitale transformatie investeerden gemiddeld 26 procent meer winst maken.

ICT-innovatie

ICT bepaalt in de moderne tijd voor een belangrijk deel het succes van een onderneming. Concreet: de index van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven wijzigt veel sneller dan vroeger. In 1958 bleven de ondernemingen nog gemiddeld 61 jaar in de lijst. Tegenwoordig nog maar 18 jaar. Oorzaak: digitale innovatie. Of het ontbreken ervan. Een gerichte en duidelijke bedrijfsstrategie op het gebied van ICT wordt dus belangrijker dan ooit.

Omslag aan de gang

De wereld is in verandering en de consument eist steeds meer: de vierde industriële revolutie (Smart Industry)  is losgebroken. Dat is niet meer tegen te houden. Desondanks werken er nog heel veel mensen aan de lopende band. Gewoon omdat het nog steeds goedkoper is dan het inzetten van een robot. Maar de omslag is hoe dan ook aanstaande. Dat zal echter niet zonder slag of stoot gebeuren. Er bestaan altijd tegenbewegingen. Mensen staan nu eenmaal gereserveerd tegenover het onbekende. We zien dat er iets zal veranderen, maar weten niet hoe de toekomst eruit zal zien. Dit is een fenomeen van alle tijden. Van de lopende band, de allereerste machines, emissieloze voertuigen tot computers: telkens werd er met argusogen naar gekeken. We mogen niet vergeten dat de maatschappij evolueert. Als we tevreden zouden zijn met de levensstandaard van de jaren zeventig, dan zaten we hier allemaal zonder werk. Maar naarmate de verwachtingen verschuiven, heb je meer mensen nodig om die verwachtingen in te lossen.

Expertise beschikbaar

Hoe ‘future proof’ is uw onderneming of organisatie? Bedenk welke gevaren kunnen opduiken, samen met deze nieuwe trends? Innoveren is investeren in wat nog komt. Techniek is daarbij cruciaal. Misschien is dit het moment om de manier van werken om te buigen richting de mogelijkheden van ICT-innovaties. Applicaties zijn er volop. Zaak is om die oplossingen te kiezen die uw strategie zinvol ondersteunen. Ervaren experts  zetten samen met uw interne specialisten de digitale koers uit om stap voor stap om te schakelen naar het digitale tijdperk. Het is hun vak. Ze kennen de waardevolle technologie in de markt en hebben ervaring binnen tal van bedrijven en sectoren. Ze kunnen van groot nu zijn voor de toekomst.

Door Redactie

Geef een antwoord