do. jun 20th, 2024
Leestijd: 3 minuten

Rapport van Barracuda laat zien dat providers marktplaatsen omarmen en dat het beheren van remote/hybride werkplekken een uitdaging voor hen is.

  • Uit het nieuwe wereldwijde MSP-rapport van Barracuda blijkt dat Nederlandse IT-dienstverleners verwachten dat 45% van de inkomsten in 2024 uit terugkerende managed services zal komen, vergeleken met 32% in 2023
  • De meesten zijn van plan om gemiddeld 4-5 nieuwe diensten te introduceren in 2024
  • 64% van de MSP’s voelt zich onder druk gezet om klanten AI-inzichten en tools te bieden
  • 92% zegt dat cloud marktplaatsen cruciaal zullen zijn voor hun organisatie

Nederlandse managed service providers (MSP’s) zien veel kansen dankzij AI, maar negen op de tien is van mening dat ze meer kennis over AI en de toepassing daarvan moeten opbouwen. Voor 84% is dit dan ook een van hun topprioriteiten voor 2024. Dit zijn twee van de belangrijkste uitkomsten van het rapport ‘The Evolving Landscape of the MSP Business 2024’, dat vandaag door Barracuda is gepubliceerd. Verder blijkt dat MSP’s over de hele wereld – ook in Nederland – cloud marktplaatsen omarmen om beter te voorzien in de behoeften van klanten.

Het zevende jaarlijkse MSP-rapport van Barracuda, dat samen met Vanson Bourne is opgesteld, is gebaseerd op een internationale survey onder 700 MSP-organisaties, waaronder 50 uit Nederland. Het rapport werd gelanceerd tijdens Barracuda’s Global MSP Day, met virtuele en live evenementen voor MSP-partners in Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific.

Uit het rapport blijkt onder andere dat Nederlandse MSP’s hun business blijven wijzigen van klantondersteuning op projectbasis naar een servicemodel met terugkerende omzet. Dit jaar verwachten Nederlandse MSP’s dat iets minder dan de helft (45%) van hun inkomsten uit dergelijke terugkerende diensten zal komen, tegenover 32% in 2023.  Volgens 86% van de respondenten schroeven bedrijven hun interne IT terug en vertrouwen ze meer op MSP’s. Dit zal waarschijnlijk een belangrijke drijfveer zijn voor de groeiende vraag naar terugkerende diensten.

Volgens het onderzoek zijn de top drie oplossingen die Nederlandse MSP’s aanbieden en ondersteunen: cloudgebaseerde applicaties (SaaS: 20%), cloudgebaseerde infrastructuur (IaaS: 18%) en bedrijfsapplicaties (bijv. Salesforce: 16%). Als het gaat om security zijn de meest ondersteunde oplossingen/diensten Security Operations Center (SOC), security awareness trainingen en zero-trust access: alle drie 14%. Nederlandse MSP’s verwachten in 2024 hun portfolio uit te breiden met gemiddeld 4-5 nieuwe diensten.

Andere belangrijke bevindingen zijn onder andere:

  • De MSP’s zijn van mening dat cloudmarktplaatsen de bedrijfsvoering zullen vereenvoudigen: volgens 92% van de Nederlandse respondenten zijn cloudmarktplaatsen een cruciaal hulpmiddel voor hun organisatie, waarbij 54% van de Nederlandse MSP’s cloudmarktplaatsen al gebruikt en 38% de optie onderzoekt.
  • Honger naar AI-kennis: 9 op de 10 ondervraagde Nederlandse MSP’s (90%) zegt dat ze behoefte hebben aan aanzienlijke of merkbare verbeteringen in hun kennis en toepassing van AI-producten en -diensten. Daarnaast voelt 64% van de Nederlandse MSP’s zich onder druk gezet om klanten AI-inzichten en -tools te bieden.
  • MSP’s maken zich zorgen over hun eigen security: 86% van de Nederlandse MSP’s is van mening dat ze hun interne security moeten verbeteren.
  • De meest geoutsourcete securitydiensten door MSP’s zijn Security Operations Center (SOC) en Managed Detection and Response (MDR), beide 44%, gevolgd door backup, business continuity en disaster recovery (30%).
  • 70% van de Nederlandse MSP’s worstelt ermee hoe ze klanten kunnen helpen voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Nederlandse MSP’s zijn realistisch en tegelijkertijd optimistisch. Hoewel ze in 2024 verwachten te groeien, noemen ze als grootste uitdagingen: het beheren van remote/hybride werkplekken bij klanten (48%) en aantrekken en vasthouden van talent (46%).

“Net als alle organisaties hebben Nederlandse MSP’s te maken met voortdurende veranderingen”, zegt Alain Luxembourg, Vice President Benelux and Nordics bij Barracuda. “De concurrentie neemt toe en klanten vinden op steeds meer manieren de markt, terwijl opkomende technologieën en digitale transformatie het potentiële aanvalsoppervlak voor cyberdreigingen vergroten. Het valt niet mee om dat allemaal bij te houden, uit het onderzoek blijkt dan ook ruim dan de helft van de MSP’s op zoek is naar meer mensen. Goede partner/vendor-relaties die specialistische ervaring bieden op het gebied van security en AI-integratie kunnen MSP’s helpen bij het aangaan van een aantal van deze uitdagingen en te groeien in het concurrerende landschap van 2024 en daarna.”

“MSP’s zijn strategische partners voor klanten, die helpen om technologische complexiteit aan te pakken en de securityuitdagingen van digitale transformatie te beheren,” zegt Richard Tubb, MSP-groeiconsultant en spreker op de MSP Day. “Dit onderzoek laat zien dat veel MSP’s inspelen op de veranderende behoeften van klanten door actief nieuwe mogelijkheden te omarmen die zowel klanten als hun eigen activiteiten en bedrijfsgroei ten goede komen.”

Het volledige rapport is te downloaden van https://www.barracudamsp.com/resources/reports/report-the-evolving-landscape-of-msp-business-2024.

Door Redactie