Datafragmentatie en schaaluitdagingen staan de vooruitgang in de weg – maar telecombedrijven die hybride architecturen omarmen, kunnen de toekomst van intelligente, geautomatiseerde netwerken leiden
Cloudera adviseert telecombedrijven actie te ondernemen om hun data-infrastructuur te moderniseren om het volledige potentieel van AI en geavanceerde netwerkanalyse te benutten. Deze leverancier van een hybride platform voor data, analytics en AI neemt van 17-19 juni deel aan DTW Ignite in Kopenhagen
Netwerkervaring transformeren
Nu de telecomsector onder toenemende druk staat om kosten te besparen, de infrastructuur te moderniseren en te voldoen aan de stijgende verwachtingen van klanten, neemt de noodzaak om de netwerkervaring te transformeren toe. Cloudera, dat samenwerkt met 80 van ‘s werelds 100 grootste telecomproviders, benadrukt dat telecombedrijven zonder betrouwbare, uniforme data AI niet kunnen opschalen – en zonder AI kunnen ze achterop raken in een hypercompetitieve markt met lage groei.
“Telecombedrijven verdrinken in enorme hoeveelheden operationele en telemetriedata, waarmee ze niet effectief kunnen omgaan”, zegt Anthony Behan, Global Managing Director, Communications, Media & Entertainment bij Cloudera. “Naleving van regelgeving, cyberdreigingen en het trage tempo van netwerkvirtualisatie laten zien hoe overbelast netwerken al zijn. AI kan echt helpen, en het probleem is niet een gebrek aan data, maar dat het geïsoleerd, ongestructureerd en onvoldoende betrouwbaar is. Zonder sterke datafundamenten kunnen telecombedrijven AI niet opschalen.”
Analyses verbeteren en AI omarmen
Cloudera stelt telecombedrijven in staat om netwerkanalyses te verbeteren en AI te omarmen. Als onderdeel daarvan is Cloudera onlangs toegetreden tot de AI-RAN Alliance, een groep wereldwijde telecom- en AI-pioniers zoals Dell, NVIDIA, SoftBank en T-Mobile. Deze alliantie heeft als doel AI te integreren in de ontwikkeling van geavanceerde telecommunicatie-infrastructuur. “De volgende fase van AI zal draaien om schaalbaarheid en productie”, voorspelt Behan. “Private AI maakt dit soort automatisering in het netwerk mogelijk, op carrierschaal.”
Cloudera adviseert telecomoperators om de controle over hun data te nemen en zich voor te bereiden op schaalbare AI-implementatie door:
- Hybride workloadmobiliteit in cloud- en on-premises omgevingen te ondersteunen met Private AI
- Uniforme governance te bieden voor uiteenlopende data-assets, zowel in het Data Platform Domain als in de BSS/OSS Stack
- AI-workloads on-premises te kunnen trainen en in de cloud of in het netwerk te implementeren
- Vendor lock-in te reduceren en operators in staat te stellen workloads uit te voeren waar ze het meest zinvol zijn
Data- en AI-infrastructuur
Uit een recent onderzoek van Cloudera blijkt dat AI al wordt ingezet op sommige gebieden binnen de telecomsector, zoals klantenservice (49%), experience management (44%) en beveiligingsmonitoring (49%). Maar de volgende stap – predictief onderhoud, geautomatiseerde anomaliedetectie, realtime optimalisatie en proactieve dienstverlening – is afhankelijk van schaalbare data- en AI-infrastructuur.
Met een sterke databasis kunnen telecombedrijven het volledige potentieel van AI binnen het netwerk benutten. Met AI-native netwerken kunnen telecombedrijven processen automatiseren, kosten besparen, de prestaties optimaliseren met 5G en edge, en nieuwe omzetkansen creëren op gebieden zoals slimme steden en autonome technologie.
Visie over ideale telecomnetwerk
Behan concludeert: “Als ik met een toverstaf het ideale telecomnetwerk zou kunnen bouwen, zou het GPU’s in elk basisstation hebben en AI niet alleen voor communicatie gebruiken, maar ook voor gedistribueerde, soevereine, lokale intelligentie.
“Daar komt Private AI om de hoek kijken – je kunt niet alles in de publieke cloud draaien, vooral niet met gevoelige data. Je hebt on-premises mogelijkheden nodig voor controle en beveiliging, maar ook de flexibiliteit om de cloud te gebruiken waar dat zinvol is.
“Het netwerk zou zeer veilig, snel en elastisch zijn – in staat om virtuele bronnen automatisch te activeren om congestie te verwerken of fraude in realtime te blokkeren. Hoewel deze visie misschien nog vijf tot tien jaar op zich laat wachten, moeten telecombedrijven nu al beginnen met het leggen van de basis. Er zijn vandaag meer investeringen en experimenten nodig om het netwerk van morgen te realiseren.”