za. feb 24th, 2024
Leestijd: 3 minuten

In de wereld van cybersecurity is het riskant om al je geld op één paard in te zetten. Een van de beste manieren om de apparaten van je klanten te beveiligen, is dan ook het implementeren van een gelaagde strategie voor endpointsecurity. En als MSP mag jij daarvoor zorgen. Welke elementen mogen in die strategie niet ontbreken?

Johan Cruijff zei het al treffend: “Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren.” In het voetbal is verdedigen dan ook niet alleen een taak van de keeper en de achterhoede. Ook middenvelders en aanvallers hebben een rol. Ze helpen de verdediging door het spel van de tegenstander te onderbreken, de aanvallen voor het eigen team op te zetten en de goal van de tegenpartij op te zoeken. Aan de bal blijven dus, en samen de nul houden.

Voor endpointsecurity geldt eigenlijk hetzelfde. Een verdediging die enkel en alleen vertrouwt op de antivirussoftware of de firewall zal weinig succesvol zijn. Je hebt verschillende lagen nodig om apparaten te beschermen tegen cyberaanvallen. Elke laag heeft zijn eigen taak, en samen zorgen ze ervoor dat je apparaten zo veilig mogelijk zijn.

Gelaagde aanpak

Voor een effectieve bescherming van apparaten en gegevens is een moderne en vooral gelaagde aanpak vereist. Door de onderstaande vier stappen te volgen, kun je je endpointsecuritystrategie consolideren, je klanten een betere service bieden en efficiëntie behalen:

  1. Voer vulnerability-assessments uit

Regelmatige assessments zijn nodig om zwakke plekken in de security vroegtijdig te detecteren en te verhelpen, nog voordat een risico uitmondt in een incident. Met regelmatige assessments krijg je een beter beeld van de dreigingen en de staat van de securityomgeving van je klant.

Gewapend met deze kennis kun je als een ware coach de sterke en zwakke punten identificeren, specifieke behoeften aanpakken en een plan opstellen voor het beschermen van de belangrijkste digitale activa.

  1. Patch alles, patch vroeg, patch vaak

Ransomware-aanvallen zoals WannaCry en NotPetya wisten grote schade aan te richten door gebruik te maken van ongepatchte kwetsbaarheden. Dit onderstreept het belang van patchbeheer, een essentieel onderdeel van het onderhouden en beveiligen van de netwerken van je klanten.

Het doel is om alle besturingssystemen en software up-to-date en fit te houden. Deze taak kan echter behoorlijk uitdagend zijn. Een patchbeheertool biedt hulp. Deze tool automatiseert het proces van het vinden, installeren en testen van patches, en zorgt ervoor dat alle apparaten van je klanten adequaat beschermd zijn tegen de nieuwste dreigingen.

  1. Implementeer een allesomvattende endpointbeveiliging

De ideale oplossing voor het beschermen van endpoints en gegevens is van veel markten thuis. Zo’n oplossing moet bijvoorbeeld continue monitoring bieden met Endpoint Detection and Response (EDR) en URL- en webbrowsing-filtering om een aanval al op het ‘middenveld’ te verijdelen.

Maar denk ook aan mogelijkheden om het aanvalsoppervlak te verkleinen en aan threat prevention en proactive hunting. En aan een Indicator of Compromise (IoC)-zoekmachine en detectie van Indicators of Attack (IoA) zoals WatchGuard’s EPDR-oplossing voor Endpoint Protection, Detection & Response die biedt. Dit stelt je in staat om bedreigingen te detecteren zonder complexe query’s te hoeven gebruiken. Hierdoor kun je een sterke en efficiënte endpointsecuritystrategie ontwikkelen om je klanten te beschermen.

  1. Zorg voor een gecentraliseerd beheer

De apparaten van al je klanten handmatig beheren is niet mogelijk en niet pragmatisch. Bij het beheer van uiteenlopende beveiligingsoplossingen kan dit zelfs leiden tot problemen zoals slechte systeemintegraties, overbodige waarschuwingen en omslachtige administratieve taken.

Een gecentraliseerd beheer kan een uniform overzicht bieden van alle apparaten in het netwerk. Het wordt dan gemakkelijker om bedreigingen te identificeren en te volgen. Deze gecentraliseerde aanpak stelt je ook in staat om XDR-mogelijkheden toe te voegen om de detectie en respons op bedreigingen te versnellen. Meer oplossingen van dezelfde leverancier geïntegreerd in de XDR betekent een grotere zichtbaarheid en een sterkere bescherming.

Het beschermen van de endpoints van je klanten hoeft niet moeilijk te zijn. Door deze maatregelen te nemen kun je hun beveiligingsniveau verbeteren, het risico op aanvallen verminderen en je serviceaanbod verbeteren.

Door: Martijn Nielen, senior sales engineer bij WatchGuard Technologies

 

Door Redactie