vr. mrt 29th, 2024
Leestijd: 2 minuten

Onderzoek van het Code Red IT Security PR Network toont de invloed van thought leadership op elke fase van het inkoopproces voor IT-beveiligingsoplossingen

Code Red, het wereldwijde netwerk van PR-specialisten op het gebied van IT-beveiliging, publiceert vandaag de bevindingen in de Benelux uit het wereldwijde onderzoek naar de waarde van thought leadership als een essentieel marketingmiddel. Het kan uitdagend zijn om sceptici te overtuigen van deze waarde, maar het onderzoek maakt duidelijk dat thought leadership Chief Information Security Officers (CISO’s) een fundamentele rol speelt in het inkoopproces.

Code Red gaf de opdracht tot een onderzoek onder 819 beslissingsnemers op het gebied van IT-security bij bedrijven in tien landen en regio’s, waaronder de Benelux, naar het het belang van thought leadership voor hun inkoopbeslissingen. Thought leadership (intellectueel leiderschap) is het beïnvloeden van mensen met aantoonbare kennis, ideeën en meningen over een bepaald thema in het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat 88 procent van de CISO’s in de Benelux bereid is meer te betalen voor een leverancier die een thought leader is in zijn vakgebied. De respondenten zien thought leadership zelfs als een belangrijk keurmerk voor kwaliteit en de reputatie van IT-securityleveranciers.

Het rapport laat bovendien zien dat CISO’s thought leadership content inzetten in elke fase van het inkoopproces, van het onderzoeken van oplossingen en het maken van een voorselectie tot definitieve keuzes van leveranciers. De invloed van deze content is onmiskenbaar, aangezien 45 procent van de respondenten zegt dat thought leadership content een rol speelde bij de definitieve beslissing om met een IT-securityleverancier in zee te gaan. Zelfs nadat de deal tot stand komt blifjt thought leadership belangrijk, want 37 procent van de CISO’s in de Benelux heeft meer aankopen gedaan bij een leverancier vanwege de sterke thought leadership. De content moet daarom door marketingspecialisten zeker gezien worden als veel meer dan alleen een manier om de ‘verkooptrechter’ te vullen.

CISO’s in de Benelux vinden vertrouwde thought leadership content over verschillende IT-securityvraagstukken hoofdzakelijk via drie wegen: onafhankelijk onderzoek met zoektermen, via vrienden en collega’s en via de vakmedia voor IT en IT-security. Zij zijn van mening dat thought leadership content die men op die manieren opdoet geloofwaardig is. Dat geldt voor 39 procent van hen ook voor content die duidelijke informatie biedt over het onderwerp waar zij in geïnteresseerd zijn en die geschreven is door bekwame en gespecialiseerde auteurs. Het mediaprofiel, het imago en de naamsbekendheid moeten daarom centraal staan in een marketingstrategie voor thought leadership.

Paul Zeebregts, eigenaar van Zeekhoe Communicatie, dat Code Red vertegenwoordigt in de Benelux: “Dit onderzoek onderschrijft dat thought leadership een belangrijke voorwaarde is voor een succesvolle marketingcampagne. Het is echter niet eenvoudig om uit te groeien tot een thought leader in IT-security. Dat vraagt om inzet en doorzetten, maar wie zich volledig toelegt op deze marketingaanpak zal een grote voorsprong nemen op de concurrentie en waarde toevoegen voor alle betrokkenen in d

Download het volledige rapport met de bevindingen uit de Benelux via deze link: https://zeekhoe.nl/resources/ciso_onderzoek_codered_bnlx.pdf

Klik hier voor het Engelstalige rapport van het internationale onderzoek.

 

Door Redactie