Nieuws

TipTel: "De tijd van achteroverleunen is voorbij"

18 dec 2014 - Categorie: Vastnet / IP-Telefonie

Resellers die geen werk maken van IP-telefonie en hosted voice, gaan de boot echt missen, zegt Marco van Briemen van TipTel. Als distributeur moet je regelmatig om de tafel gaan zitten met fabrikanten én voeling houden met de klant, die steeds kritischer wordt.


In 1993 begonnen als reseller van toestellen van het Duitse merk met dezelfde naam is TipTel Nederland uitgegroeid tot een vooraanstaande distributeur op de consumentenmarkt en de zakelijke markt. In het portfolio heeft TipTel Nederland onder andere merken als Panasonic, Spectralink, Jabra, 2N, Plantronics, Argus, Acorid, Polycom, Yeastar en sinds enige tijd ook Gigaset.

Marco van Briemen, Senior Partner Manager bij TipTel Nederland, ziet dat bedrijven nu echt afstappen van de traditionele telefooncentrale en kiezen voor hosted telefonie. "Het is een ingrijpende verandering die een heleboel kansen biedt, maar die niet zonder slag of stoot gaat. Resellers moeten alle zeilen bijzetten om er echt mee aan de slag te gaan, en dat geldt natuurlijk ook voor ons. Als je op dit moment geen oplossingen op dit gebied kunt aanbieden, heb je als reseller of als distributeur geen toekomst meer."

Door de opkomst van (hosted) VoIP dalen de marges op hardware in een enorm tempo. Daarnaast is het businessmodel bij hosted telefonie compleet anders. Traditioneel deden bedrijven grote investeringen in een op hardware gebaseerde telefooncentrale. Daarna hadden resellers nauwelijks meer te maken met de klant aan wie de oplossing was geleverd. Er is nu echt sprake van een ander businessmodel. Je verkoopt een dienst in plaats van een product en je krijgt iedere maand een fee in plaats van een groot bedrag in eens. "Voor ons is het ook een omslag. Ook wij moeten flexibeler zijn en in een totaaloplossing voor de klant denken. Daarbij moeten we ons aanbod in hardware ook verbreden, bijvoorbeeld meer netwerkcomponenten leveren.

Daarnaast breiden we ons portfolio constant uit met nieuwe merken. Maar ook oplossingen voor beveiliging. De softwarecomponent wordt veel belangrijker."

Dit is een samenvatting van het interview met Marco van Briemen, TipTel Nederland, in het vakblad Resellers Business 1, 2014. Lees hier het volledige artikel.