Nieuws

‘Soft skills’ van vrouwelijke IT’ers letterlijk goud waard

15 aug 2018 - Categorie: IT / ICT, UITGELICHT

Vrouwen krijgen bij PEAK-IT tot 16 procent meer salaris dan mannen


IT-detacheerder PEAK-IT, onderdeel van ManpowerGroup, beloont zijn vrouwelijke IT-medewerkers fiks hoger dan hun mannelijke collega’s. Dat heeft alles te maken met de ‘soft skills’ die veel vrouwen van nature bezitten. Door die communicatieve vaardigheden hebben opdrachtgevers hier gemiddeld dertien procent méér voor over.
 
PEAK-IT, een van de grootste IT-dienstverleners van Nederland, vergeleek de salarissen van meer dan vierhonderd gedetacheerde IT-professionals. Hieruit bleek dat vrouwelijke servicedeskmedewerkers tot zestien procent meer verdienen in vergelijking met hun mannelijke collega’s.
 
Vrouwen meer waard
Vrouwelijke IT’ers ontvangen niet alleen een hoger salaris, maar zijn ook letterlijk meer waard. “Opdrachtgevers zijn bereid om tot dertien procent meer te betalen voor een vrouwelijke servicedeskmedewerker”, vertelt Richard Stassen, operationeel directeur van PEAK-IT. Hij begrijpt het verschil wel. “Veel vrouwen hebben van nature kwaliteiten die bij mannelijke IT-medewerkers nogal eens ontbreken. Denk aan goed kunnen luisteren naar medewerkers van een bedrijf en hen vervolgens geduldig en duidelijk te woord staan. Dat vinden klanten heel prettig.”
 
“Het is ontzettend jammer dat vrouwen zich vooralsnog amper aangetrokken voelen tot de IT-branche”, vervolgt Stassen. “Zij maken juist het verschil binnen een helpdeskteam. Bovendien is de functie ook steeds aantrekkelijker geworden voor vrouwen. Het vak van helpdeskmedewerker wordt steeds minder technisch en juist meer sociaal. Klanten willen niet meer horen dat ze een ticket kunnen aanmaken en moeten afwachten, ze willen op maat en persoonlijk geholpen worden.”
 
Medewerkers bijscholen
Het bedrijf zit met zes procent vrouwelijke IT’ers weliswaar boven het landelijk gemiddelde, maar landelijk gezien kiezen vrouwen zelden voor een IT-opleiding. Daarnaast wordt er door de meeste ROC-opleidingen geen aandacht besteed aan het vak communicatie. Hierdoor is PEAK-IT genoodzaakt deze vaardigheid zelf bij te brengen aan zijn medewerkers. Daarom heeft Stassen de PEAK Academy in het leven geroepen, waar medewerkers worden bijgeschoold.

“Zo volgt iedereen die bij ons in dienst komt de eerste twee weken verplicht een cursus HDI (Help Desk Institute), waarbij sociale en communicatieve vaardigheden worden bijgebracht”, aldus Stassen. Wat bijscholing betreft zijn vrouwen bovendien actiever, zo signaleert hij. “Vrouwelijke professionals hebben negen procent meer certificaten op hun naam staan.”
 
Vrouwelijke touch
Merit van Eimeren is gedetacheerd als servicedeskmedewerker door PEAK-IT. “Binnen het ROC was ik de enige vrouw in mijn jaar die de opleiding tot IT’er afrondde”, vertelt zij. “Ik merk dat ik profijt heb van mijn vrouwelijke kwaliteiten. Goed kunnen luisteren naar wat het probleem is en vervolgens de klant uitleggen welke stappen ik ga zetten en wanneer hij een terugkoppeling kan verwachten, het zijn allemaal zaken die door klanten als prettig worden ervaren.” De verplichte stoomcursus communicatie die alle nieuwe medewerkers bij PEAK-IT krijgen vindt Van Eimeren noodzakelijk: “Niet alle klanten reageren altijd even rustig en begripvol. Dan moet je goed weten hoe je daarmee omgaat."
 
“De IT is gebaat bij een vrouwelijke touch”, constateert ook Aimée Tambach. Zij werkt als servicedesk engineer voor de IT-detacheerder. “Ik merk vaak dat klanten blij verrast zijn als ze zien dat een vrouw de servicedesk komt bemannen. Het komt ook wel eens voor dat mannelijke collega’s klanten met lastige vragen doorsturen naar mij, omdat ze denken dat ze eerder naar mij luisteren. Misschien dat je als vrouw inderdaad iets beter benaderbaar bent en in sommige gevallen ook meer geduld hebt”, aldus Tambach.