Nieuws

NFON AG op weg naar Europese top met overname Deutsche Telefon Standard AG

07 feb 2019 - Categorie: Telecom / telecommunicatie, Cloud

NFON AG, de enige pan-Europese aanbieder van telefoniesystemen uit de cloud, heeft vandaag een overeenkomst getekend met de aandeelhouders van Deutsche Telefon Standard AG.


NFON AG verwacht dat de transactie in het eerste kwartaal van 2019 wordt afgerond. Nadat NFON met het communicatieplatform Cloudya en nieuwe samenwerkingsdiensten aan de productkant al de basis had gelegd voor extra groei, zet de onderneming met deze overname haar expansiestrategie in het lopende jaar consequent voort.
 
Deutsche Telefon Standard AG, werd in 2007 in Mainz opgericht. Het bedrijf is gespecialiseerd in SIP-communicatie (Session Initiation Protocol). Met 65 ervaren medewerkers en een uitgebreid partnernetwerk biedt het klanten DSL- en SIP-trunk-oplossingen. Met het SIP PBX-systeem CentrexX verkoopt Deutsche Telefon Standard AG ook een cloud-telefoniesysteem in het middensegment van de markt.
 
NFON financiert ongeveer EUR 17 miljoen van de aankoopprijs voor Deutsche Telefon Standard AG deels uit de opbrengst van de beursgang in 2018 en deels met extern kapitaal. Daarnaast ontvangen de bestaande aandeelhouders van Deutsche Telefon Standard AG nieuwe NFON-aandelen als onderdeel van een kapitaalverhoging met een totaal volume van ongeveer EUR 2,5 miljoen. Hiertoe wordt het aandelenkapitaal van NFON verhoogd met 284.738 aandelen; het aandelenkapitaal bedraagt 14.091.554 miljoen euro na de kapitaalverhoging en wordt verdeeld in 14.091.554 aandelen zonder nominale waarde.
 
Hans Szymanski, CEO en CFO van NFON AG, ziet de overname als een verdere belangrijke stap in de groeistrategie: “Wij willen de nummer 1 worden voor cloud-telefonie in Europa. Acquisities zijn een essentieel onderdeel van deze strategie. De fusie zal leiden tot een uitgebreid cloud-productportfolio dat momenteel uniek is in Europa. Dit geeft ons nog een duidelijk concurrentievoordeel. Door de overname krijgen we uitstekende extra medewerkers voor ons bedrijf. Tegelijkertijd zullen we ons productportfolio aanvullen, ons klantenbestand verbreden en extra verkoopkanalen openen door ons partnernetwerk uit te breiden.”
 
De overname van Deutsche Telefon Standard AG vergroot het klantenbestand van NFON tot meer dan 355.000 aansluitingen en meer dan 35.000 SIP-trunk-kanalen. Tegelijkertijd vormen de DSL- en SIP-trunk-oplossingen een aanvulling op het bestaande productportfolio. Bovendien zal de uitbreiding van het partnernetwerk tot meer dan tweeduizend partners in heel Europa extra verkoopkanalen openen. Met meer dan 280 medewerkers zal de NFON Group vervolgens op een meer gerichte en flexibele manier kleinere klantsegmenten bedienen. Tegen de achtergrond van de voortdurende conversie van ISDN naar All-IP door de Europese netwerk-operators, biedt NFON zijn klanten een soepele overgang naar toekomstbestendige cloud PBX-technologie.