Nieuws

Kaspersky Lab: ‘Resellers hebben expertise over security nodig’

18 dec 2014 - Categorie: Security

De tijd dat bij mkb-bedrijven iemand die handig was met computers even een antiviruspakket installeerde, is voorbij. De cyberdreigingen worden serieuzer. Ook resellers moeten zich daar bewust van zijn. Kaspersky Lab ondersteunt het kanaal met oplossingen en steeds meer met voorlichting.


Kaspersky Lab heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een vooraanstaande naam op het gebied van security. De grootzakelijke markt wordt al lang bediend, voor organisaties met maximaal 25 werkplekken is er nu ook een oplossing. Kaspersky Lab is, in samenwerking met resellers, zo veel als mogelijk betrokken bij de business van de eindklant. General Manager Benelux Martijn van Lom vertelt over de ontwikkelingen in zijn branche. Bedrijven stappen langzaam maar zeker toch echt af van losse antiviruspakketten met scan engine. De dreiging kan van allerlei kanten komen, schetst Van Lom: "Sommige bedrijven hebben hun back-up goed geregeld, maar sommige ransomware is zo geavanceerd dat ook de back-up wordt versleuteld en pas tegen betaling wordt vrijgegeven." Dit soort praktijken vindt volgens Van Lom niet alleen bij de top-200-bedrijven van Nederland plaats, maar steeds vaker ook bij kleinere ondernemingen. Hoe te zorgen dat bedrijven worden gevrijwaard van deze en andere cyberdreigingen? Resellers kunnen hier meer aan bijdragen dan ze vaak denken. Martijn van Lom: "Het is niet alleen onderscheidend maar echt cruciaal dat resellers ook verstand hebben van security. Die noodzaak neemt alleen nog maar toe door de explosieve groei in het gebruik van clouddiensten als Dropbox. Steeds meer werkplekken worden voorzien van back-up, e-mail en security in de cloud. Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar het moet wel met beleid gebeuren."

Betrokkenheid

Kortom, het wordt steeds belangrijker voor resellers waarvan het portfolio raakvlakken heeft met veiligheid, om zich te onderscheiden als security-expert en zo hun concurrentievoordeel te vergroten. Van Lom: "Wij bieden in ons Partner Programma de mogelijkheid voor partners om hun security-kennis te verdiepen en zich te specialiseren in bijvoorbeeld Mobile Security of Virtualization. Het security-landschap is continu aan verandering onderhevig en wij beseffen terdege dat je als leverancier niet alles alleen kunt doen of weten."

Dit is een samenvatting van het interview met Martijn van Lom, Kaspersky Lab, in het vakblad Resellers Business 1, 2014. Lees hier het volledige artikel.