Nieuws

Duurste iPhone mag 2.400 dollar kosten

10 sep 2019 - Categorie: ONDERZOEK

Onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners .....


Onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners onder 10.250 Amerikaanse consumenten wijst uit dat ze bereid zijn om tot 2.400 dollar uit te geven voor een nieuwe iPhone. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de prijsperceptie bij gespreide betaling en de vraag bij onder andere jongeren naar toestellen met een groot scherm. 

 

Nog hogere prijzen mogelijk 

 

Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de consumenten die één van de nieuwe iPhones overweegt, bereid is om hiervoor meer dan 2.000 dollar te betalen. Een kwart zou bereid zijn om meer dan 1.800 dollar voor een toestel neer te tellen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door consumenten die gebruikmaken van een gespreide betaling over 24 maanden. Voor hetzelfde toestel zijn zij bereid om gemiddeld 50 procent meer te betalen vergeleken met consumenten die het hele bedrag meteen afrekenen. 

 

“Apple hoeft haar klanten dus alleen maar naar een hoger maandbedrag te krijgen: van het huidige maximum van 60,99 dollar per maand naar de volgende psychologische drempel van 69,99 dollar per maand. Of zelfs 99,99 dollar. Hoewel de prijs van een iPhone in Nederland momenteel een stuk hoger ligt dan in de Verenigde Staten, is het nog maar de vraag of de betalingsbereidheid hier uiteindelijk net zo hoog is”, stelt Onno Oldeman, Managing Partner bij Simon-Kucher & Partners in Nederland.

 

Jongeren bereid meer te betalen

 

Ondanks dat de nieuwe iPhones ten tijde van het onderzoek nog niet zijn gepresenteerd, overweegt al vijf procent van de consumenten ouder dan 18 jaar één van deze modellen aan te schaffen, blijkt uit het onderzoek in de Verenigde Staten. Van die vijf procent, overweegt 34 procent vooral een topmodel met een groot scherm (een toestel gelijkwaardig aan de XS Max). 

 

Met name jonge mensen (18-24 jaar) en huishoudens met een inkomen tot 100.000 dollar geven de voorkeur aan grotere schermen. Respectievelijk 60 procent en 37 procent overwegen de opvolger van de XS Max te kopen.

 

Prijsankering cruciaal voor Apple

 

“Apple is een meester in wat ook wel prijsankering wordt genoemd”, zegt Pieter Fourie, Senior Director bij Simon-Kucher & Partners en expert op het gebied van consumentenelektronica. Dit instrument heeft een krachtig effect op de betalingsbereidheid voor het gehele productportfolio. Het meest premium product met de hoogste prijs zet een “anker” in het hoofd van de consument.

 

“Zo werd door de introductieprijs van de iPhone X á 999 dollar, de iPhone 8 met een introductieprijs van 699 dollar aantrekkelijker en betaalbaarder. Als een klant naar een Apple-winkel gaat om het nieuwste model te bekijken dan loopt hij de winkel uit met een toestel dat binnen zijn budget past, maar waarschijnlijk iets duurder is dan gepland. Bij de Apple Watch ging dat op dezelfde wijze. De gouden variant kostte ruim 10.000 dollar. In vergelijking met de gouden Apple Watch lijkt 349 dollar voor een reguliere Apple Watch goedkoop, maar in werkelijkheid ligt de prijs hoger dan bij concurrerende producten. Hiermee heeft het bedrijf de prijsperceptie van smartwatches veranderd.”

 

Over het onderzoek

Het onderzoek “Willingness-to-pay for upcoming 2019 iPhone models” is in augustus 2019 door Simon-Kucher & Partners uitgevoerd bij een groep van 10.250 respondenten in de Verenigde Staten. Het onderzoek is op aanvraag verkrijgbaar. 

 

Simon-Kucher & Partners, strategy & marketing consultants:

Simon-Kucher & Partners is een wereldwijd consultancykantoor gespecialiseerd in TopLine Power® met focus op strategie, marketing, pricing en sales. We helpen onze klanten groei te realiseren en hun winst targets te bereiken door praktische, evidence-based strategieën, toe te passen. Simon-Kucher & Partners wordt gezien als wereldwijd leidend in advies op het gebied van pricing. Het bedrijf heeft 1.400 werknemers in 39 kantoren wereldwijd. www.simon-kucher.com