Nieuws

86,6% van de bedrijven geeft in hun werkplekstrategie prioriteit aan employee empowerment

15 okt 2020 - Categorie: ONDERZOEK

Onderzoek: het Intelligent Workplace-rapport van NTT laat zien hoe de werkplekstrategie wordt gevormd door prioriteit voor welzijn van medewerkers


NTT Ltd., de wereldwijde technology services company, publiceert zijn 2020 Intelligent Workplace Report ‘Shaping Employee Experiences for a World Transformed’. Het rapport onderstreept dat de wereldwijde pandemie het welzijn van medewerkers hoog op de agenda van bedrijven heeft gezet. Bijna vier vijfde (79,3 procent) van de organisaties is het erover eens dat thuiswerken tijdens de pandemie een uitdaging was voor medewerkers. Connectiviteit en werkplek-issues zoals bandbreedte, isolement en gebrek aan een vaste werkplek hebben bijgedragen aan dat gevoel. Organisaties moeten nu alle aspecten van hun werkplekstrategie in beschouwing nemen om de medewerkerservaring te optimaliseren: dat zijn onder meer cultuur, technologie en locatie. 

 

Het rapport – waarvoor NTT 1.350 respondenten sprak in 19 markten, waaronder vijftig interviews met Nederlandse respondenten – laat zien dat 86,6 procent van hen gelooft dat de behoeften van de medewerkers centraal komen te staan in toekomstige werkplekdesigns. Drie kwart van de organisaties is het erover eens dat medewerkers de voorkeur geven aan keuzevrijheid en flexibiliteit als het gaat om op kantoor werken als dat veilig zou zijn. 88,9 procent vindt dat face-to-face-contact essentieel is om een gevoel van teamwork te creëren en voor gesprekken met klanten.

 

Nu de wereld zich blijft aanpassen aan de uitdagingen van COVID-19 moeten organisaties een robuustere strategie ontwikkelen om hun verspreid werkende medewerkers te ondersteunen. Hoewel 88,9 procent van de organisaties de waarde van de medewerkerservaring erkent als een cruciale strategische differentiator, is slechts 38,3 procent ‘zeer tevreden’ met de huidige mogelijkheden. 

 

Op dit moment heeft minder dan een derde van de organisaties (30,7 procent) zijn IT-beleid gewijzigd om medewerkers te helpen bij een nieuw operationeel model. Minder dan de helft (43,3 procent) heeft nieuwe communicatie- en productiviteitstools ingezet. In veel gevallen gebruiken medewerkers hun persoonlijke apparatuur en applicaties, wat zorgt voor hogere securityrisico’s. Slechts 46,4 procent heeft zijn beveiligingsmogelijkheden versterkt om de organisatie en medewerkers veilig te houden.  

 

Marilyn Chaplin, Chief Human Resources Officer van NTT Ltd.: “De ‘connected’ medewerkers – en zijn of haar welzijn en ervaring – moeten centraal staan in de werkplekstrategie van de toekomst. Mensen helpen om verbonden te blijven en hun data veilig te houden is cruciaal in de zorg om medewerkers en het waarborgen van productiviteit en effectiviteit. Dit moet ondersteund worden door een langetermijnstrategie voor digitale transformatie, die voorziet in het uitrollen van nieuwe technologieën, policy’s en uiteraard training zodat medewerkers vertrouwd raken met nieuwe platforms.”

 

Nu nieuwe werkplekstrategieën ontwikkelen voor het kantoor van morgen 

 

Het rapport laat zien dat bijna de helft van de bedrijven (43,8 procent) nu al het algemeen design van hun kantoor herziet en kijkt hoe ze het beste kunnen inspelen op nieuwe eisen van medewerkers.  

 

De respondenten zijn enigszins verdeeld over wat in het algemeen te doen staat met kantoorruimte. Meer dan een derde (34,4 procent) van de wereldwijde C-levelmanagers zegt te kijken naar het verminderen van kantoorruimte. Bijna een kwart (24,0 procent) is van plan meer ruimte te creëren. De meeste respondenten zijn het erover eens dat het fysieke kantoor een flexibeler gebruik zal krijgen en dat het zal voorzien in een meer op samenwerking gerichte omgeving:  

  • Het onderling verbinden van verspreid werkende medewerkers: bijna de helft (45,0 procent) gaat videoconferencing-/videosamenwerkingsruimtes inrichten om thuiswerkers en collega’s op kantoor samen te brengen.
  • Faciliteren van creativiteit en samenwerking: bijna een derde (31,2 procent) gaat creativiteits-/nadenkruimte creëren. 
  • Stimuleren van op activiteiten gebaseerde initiatieven: meer dan een kwart (27,4 procent) zal de individuele kantoorruimte reduceren; 29,9 procent gaat de meetingruimtes uitbreiden. 

Intelligente oplossingen maken medewerkers sterker

 

We hebben nu toegang tot een breed scala aan digitale platforms en toepassingen, maar de snelle invoering van deze nieuwe technologieën wordt niet altijd ondersteund met de juiste training. Om werknemers te motiveren om nieuwe technologie te gebruiken, is het belangrijk om het voordeel voor hen als individu duidelijk te maken, vooral als ze niet op kantoor werken.  

 

Slechts 41,6 procent van de bedrijven wereldwijd heeft toegang tot werkplekanalyses om hen te helpen de nieuwe pijnpunten die het werken op afstand met zich meebrengt, te begrijpen en te beoordelen. Door via werkplekanalyses na te gaan welke toepassingen en functies mensen gebruiken, kunnen bedrijven leren hoe ze prioriteiten kunnen stellen, hoe ze de impact van training kunnen meten en aanpassen om zo te zorgen voor een positief effect op adoptie, gebruik en productiviteit – dit alles draagt bij aan de medewerkerservaring.

 

Bedrijven moeten nu de basis leggen voor de medewerkerservaring van morgen

 

Nu ze zich in de afgelopen maanden hebben aangepast aan de pandemie zegt meer dan de helft (55,3 procent) van de wereldwijde C-levelmanagers dat het nu de tijd is om de werkplek van de toekomst te creëren. 

 

Alex Bennett, Vice President of Intelligent Workplace van NTT Ltd., is het daarmee eens: “De manier waarop bedrijven omgaan met de uitdagingen rondom COVID-19 en hun wekplekstrategie vormgeven, is de basis voor de manier van werken van een hele toekomstige generatie. Bedrijven moet doelgericht en flexibel handelen. We zien dat ze snel veranderen in vergelijking met maanden of jaren terug. Zij die al ver zijn met de medewerkerservaring en vooruitstrevende en datagedreven beslissingen nemen, zijn in een betere positie om een positieve cultuur te creëren. Mensen in hun kracht zetten en hen helpen om meer voldoening in hun werk te vinden, zorgt voor waarde voor deze organisaties.” 

 

Kijk voor informatie over de services van NTT Ltd. op www.hello.global.ntt